Syke barn

Syke barn skal ikke være i barnehagen. Da trenger de å være i ro, og være hjemme.

Vi har et samarbeid med helsesykepleieren i kommunen som har utarbeidet et skriv til oss, som vi gir videre til foreldre/foresatte når barna begynner i barnehagen. Dette er retningslinjer for når barn som er syke skal holdes hjemme fra barnehagen:

Vanligvis avgjør barnets allmenntilstand om det bør være hjemme fra barnehagen en periode. Hovedregelen er at febersyke barn og barn med redusert allmenntilstand skal holdes hjemme.

Målsetningen bør være: Barnehagen skal ikke være et smittereservoar.

Øyebetennelse:

- Stor risiko for smitte

- Barnet kan få det flere ganger

- Barnet kan i barnehagen dagen etter behandlingen er begynt, ikke alle trenger antibiotika

Ørebetennelse:

- Smitter ikke

- Barnet kan få det flere ganger

- Allmenntilstanden avgjør, men man kan møte i barnehagen hvis feberfri

Forkjølte barn:

- Allmenntilstanden avgjør. Kan i barnehagen hvis ikke feber

- NB! Er barnet slapt, uopplagt: la barnet være hjemme 1-2 dager ekstra

Halsbetennelse:

- Allmenntilstanden er avgjørende

- Har barnet en bekreftet streptokokkinfeksjon, kan barnet gå i barnehagen dagen etter at behandingen er igangsatt

Vannkopper:

- Inkubasjonstid vanligvis 14 dager

- Smittefaren opphører når siste utslett er tørket inn

- Barnet kan få vannkopper kun en gang

- Barnet kan i barnehagen når det er feberfri og når utslettet har tørket og det ikke lengre væsker

Tredagersfeber (4.barnesykdom)

- Inkubasjonstid: 5-15 dager

- Smittefaren er liten

- Barnet kan i barnehagen hvis god allmenntilstand, uavhengig av utslett

Kikhoste:

- Her må det avtales med lege i hvert enkelt tilfelle (smitteverntiltak)

- Kan vanligvis i barnehagen 5 dager etter igangsatt behandling

Skarlagensfeber:

- Inkubasjonstid: 2-4 dager

- Smittefaren er ganske stor

- Barnet får skarlagensfeber sjeldent flere ganger

- Barnet kan i barnehagen minst 1 døgn etter behandlingen er i gangsatt

Brennkopper:

- Inkubasjonstid: 1-3 dager

- Behandling: lokalbehandling med salve

- Hvis utslettet kan tildekkes kan barnet i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Ved større utbrudd, må "sårene" være tørre og i god tilheling

Diarè/oppkast:

- Inkubasjonstid: 0-3 dager

- Smittefaren er ganske stor

- Barn bør holdes hjemme ved synptomer og i 48 timer etter opphør av oppkast og diarè

Lus:

- Smitter oftest direkte fra hode til hode, men også gjennom felles bruk av kam, skjerf, lue o.l.

- Symptomer: Kløe (opptrer 1-3 mnd. etter smitte)

- Behandling: Etter åvisning av lus: Bruk lusemiddel (shampoo, liniment). Kontakt apotek for å få vite hvilke middel som for tiden virker på lusene. Følg bruksanvisningen til gjeldene middel nøye.

- KUN de som har påvist lus, skal behandles.

- Barn kan gå i barnehagen dagen etter at behandlingen er igangsatt.

Viktig:

Blir barnet satt på en antibiotikakur av en eller annen grunn, er det viktig at hele kuren blir tatt. Ikke slutt med medisinene tidligere, selv om barnet tilsynelatende er friskt igjen.

Sykdommer som meslinger, kusma, røde hunder, kikhoste regnes som barnesykdommer. De aller fleste er vaksinerte mot disse og derfor er det sykdommer som å sees relativt sjeldent. Er barnet vaksinert, er sjansen for stkdommer liten.

Altså:

Er barnet deres sykt, har feber, er trøtt, slapp., utilpass, nedsatt allmenntilstand - la barnet være hjemme en dag eller to.

Info; ang. koronasituasjonen: oppdateringer skjer, så fort det skjer noe nytt, på kidplanen som foreldre/foresatte har tilgang på.