Smart Oppvekst :)

Smart Oppvekst - finne styrkene til hverandre :)

Smart Oppvekst skal bidra til robuste barn og unge som takler det livet har å by på i medgang og motgang.

Smart Oppvekst er et konsept som handler om å sette verdier og prinsipper (anerkjennelse, relasjoner og trening) i bevegelse for å bygge denne kulturen og dette felleskapet. Det handler om å se det gode i hverandre, bygge opp under dem, sette ord på ting, skape trygghet og mestringsfølelse. Og det handler om våre opptredener og handlinger i alle våre mellommennesklige møter.

Vi i Dyrebo jobber aktivt med Smart Oppvekst. Nesten alle i personalet har vært på kurs med det, og vi synes dette er veldig bra, og ser at det påvirker barna positivt.

Vi tar opp to styrker, dvs. egenskaper, i måneden, som vi lærer om og praktiserer. Da blir barna bevisste på andres egenskaper og sine egne egenskaper. Vi har materiell fra Smart Oppveskt, og mange fine bilder av forskjellige bilder og beskrivelse av egenskaper, så barna kan lett identifisere seg.

Eksempler på egenskaper, og de vi jobber med gjennom dette barnehageåret:

- samarbeid - respekt - hjelpsomhet - humanisme - humor - ansvarsbevissthet - takknemlighet - omsorg

nysgjerrighet - selvkontroll - utholdenhet - samarbeid - ærlighet - integritet - mot - selvtillit - kreativitet