Nulltoleranse for mobbing

I barnehagen er det nulltoleranse for mobbing!

Det er viktig å lære barn at man må akeptere hverandre, og respektere at vi er forskjellige. Stortinget har vedtatt egne bestemmelser i barnehageloven om barns rett til et trygt omsorgs- og læringsmiljø. Så dette er noe alle barnehager skal jobbe med, og som er en selvfølge for oss. Barnehagen skal være en trygg plass for alle.

Vi jobber systematisk for å forebygge utestenging og mobbing, og barnehagen skal være et sted der det er et godt miljø, der barna trives og er sosialt inkludert. Det er nulltolerasne for mobbing! Alle skal føle seg vedifulle, respektert for den de er, kjenne at de rundt bryr seg. Vi jobber med vennskap, og har noen flotte bøker om kaninen og pinnsvinet, som har fortellinger der barna kan kjenne seg igjen.

Vi har også noen nyttige plansjer som det er fine tegninger på av kaniner, med klare ansiktisuttrykk og forskjellige situasjoner. Her kan barna kjenne seg igjen i forskjellige situasjoner, og den voksne stiller spørsmål til bilde, som er skrevet opp bak bildene, som får samtalene og tankene i gang.

Det er også viktig med et godt foreldresamarbeid, der man kan snakke om hvordan barnet har det. Vi skal hele tiden tenke barnets beste, og det er bla. at barnet har det godt, trygt og blir tatt godt vare på.

Vi har en felles handlingsplan mot mobbing i Vegårshei kommune:

Handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø revidert-22