TEMA OG PLANER 23/24 :)

I år har vi Bygda vår som hovedtema. Vi fant ut at det er noe som vi kan gjøre mye gøy ut av, samtidig lære en del :)

Bygda vår: Gjennom året vil vi ha undertema som har med Bygda vår å gjøre, lære gilde sanger og regler, leke rollespill, lage og mye annet spennende. Vi har 7 fagområder som vi etter Rammeplanen skal være igjennom i løpet av året, og dette temaet vil dekke godt opp under disse.

"Noen har hatt gode erfaringer med å lage et hovedtema som går over flere måneder - kanskje til og med som en rød tråd gjennom et helt år.", (T. A. Brendeland).

Bygda vår er altså hovedtema, og så er det ulike måneds-tema utifra det. Vi trekker også fram to Smart-egenskaper hver måned, for å bevisstgjøre barna på egenskaper, og trekke fram det gode i hverandre, som vi mener er med å  styrke selvbilde :)

"Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter", (Barnehageloven §2 Barnehagens innhold, 2.ledd), (Rammeplanen 2.2)

Vi har også et redskap med tanke på motorikk i barnehagen; mestring, bevegelsesglede og samspill, som er utarbeidet av fysioterapaut og en spesialpadagog samt oss styrere på Vegårshei. Dette er med på å gjennomføre like aktiviteter gjennom hele året, som gjør at vi kan observere motorikken til hvert enkelt barn. Dette er gjennom div. leker, så mye moro.

I årsplanen som blir utdelt til alle foreldre/foresatte, står det om planene for hele barnahgeåret. Ellers blir det laget månedsplan for hver enkelt måned, som er delt opp i hver dag. Den blir delt ut til foreldre/foresatte i månedsskiftet, slik at de kan holde seg oppdatert om hva som skjer i barnehagen. Da kan de snakke med barna om det på forhånd. Den blir også arbeidet med i forhold til årstider og tema i barnehagen. Hver dag har vi samlingsstund, der vi bl.a. synger og snakker sammen.

Vi ønsker for dette barnehageåret:

At barna får leke masse rollespill, bli kjent med ulike føleleser, lære om hvorfor vi har regler, lære sanger og mye annet. Vi ønsker at barna blir bevisste på hva vennskap er, hvordan vi bør være mot andre. Vi ønsker også å lære barna mer om å dele, og å gi. Vi ønsker å styrke egenskapene hos hvert enkelt barn, utruste dem. La de kjenne at de er viktige og hører til, styrke selvbilde og bygge en innsikt i seg selv, som gjør at de er trygge på seg selv, også på dager som ikke er så lette. Vi har troa på at humor er nøkkelen til en del av dette, og at alvoret kommer inn der det er nødvendig.

Det tror vi vil gi barna god kunnskap som er bra å ta med videre i livet, og å få med en "ballast" som de har bruk for til å gjøre det enklere å fungere greit i samfunnet. Oppi alt vi holder på med, vil vi gjøre ting som er med å styrke barna og bygge opp selvtillit. Vi ønsker å forebygge mobbing og utestenging, og la barna oppleve at det er viktig å ha respekt for hverandre.