ÅRSPLANEN :)

Den "største" planen vi har er Årsplanen. Den kommer ut i begynnelsen av barnehageåret, og er trykket opp i et hefte, som alle foreldre får utdelt, kommunen, ansatte og evt. studenter som vi har i løpet av året.

Årsplanen er laget som et redskap for foreldre og personalet i barnehagen. Det er også til å følge for vikarer som evt. måtte komme innom i barnehagen. Alle i personalet kan komme med innspill til årsplanen. Barna er også med på å komme med idèer på hva vi kan gjøre med temaet. Derfor kommer den ut litt etter barnehageåret har begynt. Foreldre er involvert, der de har mulighet til å komme med forslag til hva vi kan gjøre i løpet av året. "Dersom heile personalet er med i utarbeidinga vert dei også meir delaktige i bruken av planen.", (M. Alvestad 1996).

Det pedagogiske innholdet i årsplanen er bygget på Rammeplanen, som er en forskrift til Barnehageloven. I august 2017 fikk vi en ny utgave av Rammeplanen. Gjennom årsplanen blir man kjent med hvordan barnehagen er, og noe av hva barnehageåret kommer til å bestå av.

"Årsplanen er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet og dokumenterer barnehagens valg og  begrunnelser. Årsplanen kan gi informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte.", (Rammeplanen kap.7).