Barn og sikkerhet

Sikkerhet er svært viktig når man har ansvar for barn. Det er de voksne som har ansvar for at sikkerheten er forsvarlig, og at sikkerhetsrutiner blir fulgt.

Telling:

Alle i personalet, som er med barna, skal ha oversikt over hvor mange barn man har til en hver tid. Vi teller titt og ofte, både inne og ute. Vi registrer alle barna når de kommer på Kid-planen vår, som også foreldrene/foresatte har en app ang. sitt barn. Når barna blir hentet registrer vi det også på Kid-planen. Og det blir registrert dersom barn har fri eller syk. Her det lett og oversiktlig å se hvor mange barn som er tilstede.

Tur:

Vi går mye på tur. Da bruker vi refleksvester. Vi deler ofte inn i grupper hvis vi skal gå langs veien, så vi ikke er så mange samlet på en gang. Er vi flere har vi ofte en lang pølse-hund der det er håndtak til å holde i. Barna lærer om sikkerthet og trafikk, hvordan vi skal forholde oss langs veien.

Tur ved vann, fisking og bading: Det skal alltid være med en voksen med gyldig livreningskurs på slike turer. Hele personalgruppa, som har faste dager gjennom året, får anledning til å gjennomføre livredningskurs, som vi har rutine på å gjennomføre jevnlig. Barna bruker redningsvest når vi er på turer med vann. Dersom det er bading, strand, velger foreldrene hva de skal bruke av utstyr.

Det hender vi har båtturer. Da har den som kjører båten lov å kjøre den båten det gjelder. Alle bruker redningsvest.

Vi har alltid med førstehjelputstyr på tur, og det ligger tilgjengelig i barnehagen også. Førstehjelpskurs blir gjennomført jevnlig i personalgruppa.

Barn i bil; foreldre/foresatte får et skriv der de kan gi tillatelse på at personalet kan ta med barnet i bil. Foreldrene/foresatte krysser av på et ark hvordan barnet skal sikres. Vi forholder oss alltid til at det skal være lovelige seter/puter, med tanke på vekt og alder.

Det er alltid forsvarlig med antall barn og voksen/voksne på tur. Mobiltelefon er også med på tur.

Når barnet begynner i barnehagen får foreldrene/foresatte noen skjema å fylle ut med tanke på sikkerthet:

Personlia: Div. opplysninger om barnet.

Helseattest: Div. opplysninger om barnet og helsen.

Oversikt over hvem som er aktuelle og får lov til å hente barnet i barnehagen: Her skriver de ned hvem det er. Vi sender aldri barn med noen andre enn foreldre/foresatte uten avtale om tillatelse.

Barn i bil: Skjema om avkryssing om barnet kan fraktes eller ei i bil av ansatte, og evt. om hvordan de kan sitte, (må alltid være lovlig), eget sete/pute eller fra barnehagen. Vi har 5-pkt.-sete, 2 puter m/ rygg og flere puter i barnehagen. Da har vi sjanse til å dra på spontanturer med de som har samtykket til å bruke av det vi har.

Bilder generelt: Skjema der foreldre/foresatte krysser av på ja/nei når det gjelder flere punkter ang. bilder av barnet.

Når det gjelder båt, spør vi de aktuelle foreldre/foresatt om barnet kan bli med på det, før turen. Disse turene er ikke så ofte og ofte planlagt i god tid.

Medisinering: Dersom barnet bruke faste medisiner eller medisiner over en periode, og det må gjennomføres i barnehagetiden, får foreldre/foresatte skjema som må fylles ut ang. samtykke og medisinering.

Barn som sover i barnehagen: Vi anbefaler at barna sover ute i vogn. Frisk luft er godt. Da har vi sikret barnet godt i vogna, og de har tilsyn. Klær og utstyr skal være i samkjør med været. Ofte er det andre ute i den tiden de sover. Men hvis vi er inne, blir de som sover sett og hørt ofte til da også + en babysitter. Vognene står trygt i forhold til været. Dersom barnet sover inne, er det i reiseseng. Da får det også tilsyn, + babysitter om vi er ute.

All medisin, div. vaskemidler, tennvæske o.l. oppbevares utlilgjengelig fror barn.

Brannsikkerhet: Vi har et elektrisk brannalarmsystem i barnehagen, der firmaet som satt det opp har jevnlige tilsyn. Vi har har brannøvelser jevnling i barnehagen. Alt av rømningsveier og utstyr er ivaretatt.

Vi ønsker at alle foreldre/foresatte skal føle seg trygge på at all sikkerhet er godt ivaretatt i Dyrebo Gårdsbarnehage :)