Dyrebo Gårdsbarnehage :)

Dyrebo Gårdsbarnehage ligger landlig til, i et helt vanlig hus som er regulert til barnehage :)

Dyrebo ligger nærme sentrum i Vegårshei kommune, ca. 4 min. å kjøre med bil. Barnehagen har en avdeling, men bli ofte delt inn i grupper, etter alder, evt. kjønn eller på tvers av alder. I kjernetiden deler vi som oftes inn i de som er over og under 3år.

Barnehagen har åpent 5 dager i uka, fra kl. 7.00 - 16.30. Kjernetiden er fra 10.00 - 14.00. Dvs. at da skal alle barna som har dag i barnehagen være i den tiden, dersom ikke noe annet er avtalt, eller at har fri/syk.

Dyrebo Gårdsbarnehage drives og eies av Elin Esperås, som er utdannet førskolelærer. Hun fungerer både som styrer, og pedagogisk leder, avdelingsleder.

Dyrebo Gårdsbarnehage har gode muligheter for aktiviteter både inne og ute. Det er romslig plass for alle barna. Uteområdet har et stort inngjerdet område. Det er noe plen, grus og ellers en flott naturtomt med ujevnt terreng og en del fjell. Uteområdet har utfordringer for alle alder, der de kan kjenne på mestringsfølelse. På den høyeste plassen er det laget en gapahauk med bålplass, som blir flittig brukt, særlig når det er kjølig i lufta. Vi har 4 husker, 2 til de eldste og 2 til de yngste. Også har vi en vippe, en sklie og en stor sandkasse, en brannbil og en båt i tillegg til naturens lekeapparater. Og vi har "selvfølgelig"  flere traktorer som barna kan farte rundt på, som en naturlig del i en gårdsbarnehage.

Vi ønsker å være en mest mulig hjemmekoselig barnehage. Vi har ei bu som er isolert, og den blir brukt til uteleker og vogner. Vi har også et lite uthus, der det er plass til dyrene vi har, med inngjerdet område til de på utsiden. Vi har geiter, høner, hane, minigriser og kaniner, og så hender det eieren har med kattunger nå det er aktuelt. Barna er med på skjøring og å mate dyra. De har stor plass i barnas hverdag i barnehagen. Vi opplever å få dyreunger og å klekke ut kyllinger, og det er gode opplevelser. Dette pleier å skje på våren. Vi har terrasse med tak på uthuset. De som sover ute, pleier å sove der. Vi bruker det også som scene til div. arrangementer.

Dette er en liten barnehage, og vi ser mange fordeler med det. Vi tror det er lettere å se hvert enkelt barn og deres behov. Det er positivt at hele personalgruppa kjenner alle barna., foreldrene/foresatte og kollegaer. Hvert barn har en kontaktperson, som er en av devoksne i personalet. Den har spesielt ansvar for det barnet, i forhold til foreldresamarbeidet, opplysninger om barnet, observasjoner osv.

Huset har to etasjer som brukes til barna. I første etasje er det stor garderobe, kjøkken "stue", bad med dusj, to små toaletter som er veldig stas, stellebord og vask. Det er også eget personaltoalett med vask og en personalgarderobe med egen inngang fra utsiden og bøttekot m/vask. Denne etasjen er tilrettelagt for de yngste barna. Det er små stoler og bord, som barna sitter bra ved, og god plass til å leke på. I andre etasje er det småting som smålego og perler. Det er tre oppholdsrom for barna i andre etasje, og i tillegg en liten gang. Det ene rommet er spesielt til 5èrn, de eldste barna, som har sine "møter" der. Kontoret med personalrom er også oppe, og et bøttekott m/vask. Vi har også en del ulike leker som vi bytter på i perioder.

Det er også god utsikt fra barnehagen. Fra det høyeste kan vi se helt bort til der hoppbakken stod :)